Vestfossen-bedrift skal fullautomatisere Harstad-meieri
Advanced Machine Company (AMC) i Vestfossen er i full gang med planlegging etter at de fikk kontrakten med å fullautomatisere Tine Meieriers anlegg i Harstad. Kontrakten er på nærmere 15 mill. kroner – og det er mye for staben på 11 ansatte.
AMC as i Vestfossen er norgesledende i automatisering av pakkeutstyr til meieriene og annen næringsmiddelindustri. De fleste maskinene og komponentene er egenutviklet av selskapets ingeniører, og det er tatt ut verdenspatent på en rekke av dem.
Kontrakten om å fullautomatisere Tines anlegg i Harstad kom gjennom Tetrapak – en annen kjent leverandør til denne type industri. Leveransen denne gang går i hovedsak ut på nye banesystemer, plukkceller til kartonger, krympere og containerfyllere.
Dette skal gjøre at melk og andre produkter fylles, transporteres og stables rett på brett og trillevogner for bruk i butikkene uten noen form for manuell håndtering. Det gir bedre arbeidsmiljø og ikke minst bedre flyt i produksjonen.
Stor kontrakt
- Dette er en stor kontrakt for oss med kun 11 ansatte. Jeg regner med at seks til syv våre ansatte vil være opptatt med produksjon og senere montering på plass hele dette året. Anlegget er planlagt igangsatt i løpet av januar-februar neste år, sier daglig leder Kjell E. Grønbeck.
Selskapet hadde i underkant av 25 mill. kroner i omsetning i fjor. En kontrakt på nærmere 15 mill. er derfor stor og viktig for selskapet, som er lokalisert i Vestfossen.
En av grunnene til suksessen for AMC er deres egenutviklede maskiner og dyktige medarbeidere i alle ledd. En annen viktig grunn er at det finnes flere «Reodor felgener» i staben. Utvikling og utprøving går hånd i hånd for å finne de enkleste og beste løsningene for kundene.
Spennende tider
Mens mange mekaniske virksomheter flytter produksjonen sin utenlands, opplever AMC stadig nye forespørsler om tekniske løsninger innen næringsmiddelindustrien. Dette gjelder så vel fra Norge som fra utlandet.
- Det er for tidlig å si om vi kommer i mål med alt vi jobber med nå, men det ser lovende ut. Med blant andre kunder som Tine, Tetrapak og Elopak er vi i hvert fall optimister og vil satse på å utvikle bedriften både nasjonalt og internasjonalt, sier Grønbeck.